NAJWAN | Diari Lelaki: Dulu Dan Sekarang

Sunday, February 9, 2014

Dulu Dan Sekarang

(Gambar ni tak da kaitan dengan post aku okai?) Apa kono eh jang! haha

Assalamualaikum teman-teman (yang baru dan yang lama~). Harap sihat sentiasa dan berada dalam rahmat Allah Ta'ala. Dah makan? Solat jemaah ke idak? Kekeke~..:P

Okai, hari ni tak mau bebel panjang-panjang. Baru sat tadi, tengah-tengah ber-Blog Jogging tadi, terjumpa satu blog ni. Dah dinamakan jodoh kot, (lol, aku dah mula merepek >__<"). Oke, serius2...
Sambung-sambung, aku tengah baca, baca punya baca. Aku baca..... baca..... Ok, siap. Sebab post tu panjang sangat. So, lama jugak lah aku 'baca'. Huhuk3 <--- huduh la pulak aku rasa gelak camni~

Sebelum aku tulis lagi panjang, aku selalu bukak MP3, lagu Illusion (kau orang boleh klik kalau nak dengar :P). Lagu ni lagu sedih kot, baru senang nak dapat feeling menulis, kui3. Kau orang jangan pikir aku ni lembut dan asyik emosi pulak.

Tentang apa tajuk dan pengisian post tu, biarlah tersimpan dalam blog beliau. Cumanya, aku tertarik nak 're-post' serba sedikit mengenainya, sebab aku pun pernah je lahir semula daripada kepompong diri yang baru (ha, hebat giler kot ayat majazi aku..wakaka >__<). Okai, sori ter'over'.

Bagi aku, bukan senang kita nak sesuai kan diri dengan 'hidup' yang baru. Sebab kesan yang lama tu masih tak berubah. Contohnya kita dengan kawan-kawan, mak ayah, dan sebagainya. Manusia ni ada yang senang menerima, ada yang susah. So, benda tu kita kena terimalah. Nak berubah daripada jahat kepada baik itu, bukannya senang. Ada yang kata proses tersebut dinamakan sebagai JIHAD. So? Haruslah ianya susah kan? :)

Ada satu benda je yang selalu aku pegang waktu aku jadi rerama/rama-rama (cewwah, sekali lagi ayat pelik aku bagi, clap3..) <--- syok sendiri.. Okai, lepas jadi kepompong, jadi rama-rama la kan? Ke kau orang tak belajar sains masa darjah 5 dulu? Haduiii la~ (-______-")


Ni aku kasi kau orang tengok kalau ada yang tak tahu lagi


Okai, sambung. Satu benda yang aku pegang tu, mudah je. Senang nak diikuti, dan mudah untuk dihadam. Aku tulis besau-besau kat bawah ni untuk kau orang baca. Benda simple, and easy to understand :)

"IF WE CHANGE BECAUSE OF ALLAH, THEN WE WILL GET ALLAH,
IF WE CHANGE BECAUSE OF HIM/HER, THEN WE WILL GET THEM."

Ha, kau orang mesti ingat sangat tersangat kan ayat ni? Ayat ni aku gubah sikit-sikit daripada Hadith Pertama dalam Hadith 40. Ala, yang 'Innamal a'malu binniyyah' tu. Ingat kan? Hehe... Ce kau orang fikir sat, kenapa diletakkan Hadith ni sebagai Hadith yang Pertama? Fikirla.. Nanti aku kasi jawapan.. (^,^)v

Okai, apa kaitannya hadith ni dengan post si beliau? Tak ada kaitan punnnnnn... Wkwkwkwk..:P

Aku nak bagitahu tu je, sebab apapun yang berlaku kat dalam diri kita, itu semua Allah yang nak benda tu jadi. Contoh kalau kita eksiden (nauzubillah), jangan la merungut dan saling salah menyalahkan. Kan benda dah jadi? Kalau merungut pun, tak dapat 'back to the future' jugak. Jadi, terima jelah dengan bersyukur. Hidup lagi kan? Nikmat apa lagi yang kita nak dustakan? :)

Cuma satu je yang aku kurang bersetuju (tapi, itu blog dia kan, so, biarlah dia nak tulis apa pun, yang aku nak menyibuk ni apa hal). Haha... Aku memang kaki menyibuk! Kau orang tak kan tak tahu. Hemo3..:3

Oklah, aku tak jadi nak menyibuk. Freedom of Speech/Writing kan..?~ Haha.. Okai la. Atas tadi aku kata tak nak tulis panjang-panjang. Tapi................. Kui3...Biarkan saja~~~

Kesimpulannya (dah macam karangan sekolah menengah pulak dah ada kesimpulan ni), TERIMA LAH DIRI KITA SEADANYA, KALAU KITA TAK MAU TERIMA, USAHKAN ORANG LAIN MAHU TERIMA.. Oit oit oit... aku Caps Lock ni bukan maknanya aku nak marah okai? Cuma nak kasi beringat sikit. Haha..

Dah. Cukup cukup sudah untuk hari ni. Pagi-pagi cam ni elok kita selawat dan istighfar. Kot-kot semalam terbanyak buat dosakan. Kita mana tahu. Huhu... Allahumma solli 'ala Muhammad, Astaghfirullahal'azim.. :)


2 comments:

Unknown said...

Adoi... buat orang tertanya-tanya apa sebenarnya yang ditulis oleh tuan punya blog tu...

wanmin92 said...

ahah... apa boleh buat~