NAJWAN | Diari Lelaki: Disebalik Dukacita

Wednesday, February 5, 2014

Disebalik Dukacita



Assalamualaikum teman yang dihormati sekalian. Harapnya sihat sentiasa dan berada dalam keampunan Allah Ta'ala. Teman, hidup kita penuh dengan warna pahala dan dosa. Kita yang melaksana, kita yang menerima segala apa jua balasan yang setimpal dengan apa yang telah terlaksana. Semoga Allah terima taubat kita.


Untuk hari ni, perkongsian yang ringkas dan menarik insyaAllah. Satu hadith yang diriwayatkan oleh Ahmad, daripada Aisyah,

"Apabila banyak dosa seseorang, maka tiada pula baginya amalan buat kafarah dosanya itu, nescaya diwujudkan akan dia oleh Allah Ta'ala dengan dukacita sebagai kafarah daripadanya."

Apa maknanya? Mudah. Jika kita berada dalam dukacita, kesedihan, terlalu banyak dan berat ujian yang ditimpa, mengadulah pada Allah. Hanya Dia yang berhak kita adu segala masalah kita. Tiada yang lain lebih hebat daripada Allah.

Lebih-lebih lagi, Dia memberi kita ujian sebagai kafarah dosa yang kita tidak sedar akan banyaknya. Sungguh sayang Allah kepada kita, tika kita lalai, Dia berikan dukacita untuk menghapuskan dosa kita.

Dosa itu tiada penanda aras, cuma hadith ini memberi sedikit penjelasan mengenai keadaan hamba yang punya dosa. Muhasabahlah dengan penuh kesungguhan.

Jom istighfar dan selawat :)

No comments: